کد مطلب:231771 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:349

حدیث 19
قال الامام ابوالحسن الرضا علیه السلام.

لا یتم عقل امرء مسلم حتی تكون فیه عشر خصال: الخیر منه مأمول، و الشر منه مامون، یستكثر قلیل الخیر من غیره و یستقل كثیر الخیر من نفسه، لا یسأم من طلب الحوائج الیه، و لا یمل من طلب العلم طول دهره، الفقر فی الله أحب الیه من الغنی، و الذل فی الله أحب الیه من العز من عدوه، و الخمول اشهی الیه من الشهرة ثم قال علیه السلام: العاشرة و ما العاشرة؟ قیل له ما هی قال علیه السلام: لا یری احدا الا قال: هو خیر منی و أتقی، انما الناس رجلان: رجل خیر منه و اتقی، و رجل شر منه و ادنی، فاذا لقی الذی هو شر منه و ادنی قال لعل خیر هذا



[ صفحه 71]



در خبر است از امام هشتم علیه السلام كه فرمود عقل هیچ مسلمانی به كمال نرسد تا ده خصلت و صفت در او جمع آید: هر كس به خیر او امیدوار باشد، و از بدی اش خود را در امان داند. اندك نیكی دیگران را [نسبت به خودش] زیاد شمرد، اما نیكی زیاد خویش را [نسبت به دیگران] دست كم گیرد. هر چه از او حاجت خواهند دلتنگ نشود. در طول زندگی اش از دانش طلبی خسته و ملول نگردد.

تهیدستی در راه خدا را [كه به رعایت تعلیمات اسلامی پیش آید] از ثروتمندی دوست تر دارد. خوار شمرده شدن [در چشم ظاهربینان] به خاطر اجرای احكام خدا از عزت نزد دشمن خدا در نظرش محبوبتر است. گمنامی را از شهرت و نام آوری [كه آفاتی در پی دارد] بیشتر می خواهد.

سپس امام فرمود: صفت دهم و چه مهم است این دهمین! سؤال شد: آن صفت دهم چیست؟ امام جواب داد: هیچ كس را نبیند جز این كه گوید: او از من بهتر و باتقواتر است، زیرا كه مردم [در مقام مقایسه با او] بر دو دسته اند: مردی كه از او بهتر و پرهیزگارتر است و مردی كه بدتر و پست تراست. چون شخصی را كه از او بدتر و پست تر است ببیند گوید: شاید خوبی این شخص



[ صفحه 72]



باطن و هو خیر له و خیری ظاهر و هو شر لی، و اذا رأی الذی هو خیر منه و اتقی، تواضع له لیلحق به، فاذا فعل ذلك فقد علا مجده و طاب خیره، و حسن ذكره، و ساد اهل زمانه.

تحف العقول، ص 467